BIP
lang: en lang: fr lang: de Polski

Nawigacja: Główna > Aktualności > 2013 > 03 > 26
Kategoria: OCHRONA ZDROWIA

Zdrowe bicie serca - Światowy Dzień Zdrowia

Dodano: 2013-03-26 08:35:40Wygasa: 2013-04-30

Światowy Dzień Zdrowia - jest niepowtarzalną okazją aby zadbać o „Zdrowe bicie serca" światowy dzień zdrowia

Pod takim właśnie hasłem prowadzona będzie tegoroczna ogólnokrajowa kampania prozdrowotna, zainaugurowana

7 kwietnia i kontynuowania do końca 2013 roku

raport w tej sprawie-kliknij

 

Wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia opracowane na podstawie raportu WHO, wskazującego problem nadciśnienia jako najistotniejszy czynnik powodujący udary mózgu i zawały serca, określają cel tegorocznej kampanii.

Podniesienie świadomości społeczeństwa na temat przyczyn i skutków nadciśnienia tętniczego to główny cel działania jednostek przystępujących do realizacji projektu.

Przestrzeganie zasad prawidłowego żywienia, abstynencja nikotynowa oraz aktywność fizyczna to najprostsze zasady, a jednocześnie najskuteczniejsze działania w trosce  o własne zdrowie,  prawidłowe ciśnienie i „zdrowe bicie serca".

 

Światowy Dzień Zdrowia obchodzony jest 7 kwietnia z okazji rocznicy powstania WHO w 1948 roku.link

Każdego roku motyw przewodni Światowego Dnia Zdrowia poświęcony jest innej tematyce, która podkreśla priorytetowy obszar problemów w obszarze zdrowia publicznego na świecie. W tym roku motywem przewodnim jest nadciśnienie.

Hasłem tegorocznej kampanii jest Healthy Heart Beat - zdrowe bicie serca, zdrowe ciśnienie krwi. 

Wysokie ciśnienie krwi zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, w tym zawału serca, udaru mózgu i niewydolności nerek. Wysokie ciśnienie krwi sprawie, że mięsień sercowy pracuje ciężej niż powinno, co w dłuższym czasie, skutkuje osłabieniem mięśnia sercowego. Im wyższe ciśnienie tętnicze krwi, tym większe ryzyko wystąpienia zawałów serca lub udarów mózgu. Ryzyko wystąpienia tych powikłań wzrasta w obecności innych czynników ryzyka, takich jak cukrzyca, zaburzenia lipidowe czy niezdrowy styl życia (nadwaga lubotyłość, niezdrowa dieta, palenie papierosów, nadmierne spożycie alkoholu oraz brak aktywności fizycznej). Niektórzy mają wysokie ciśnienie krwi, ponieważ są obciążeni dodatnim wywiadem rodzinnym. Ciśnienie krwi ma również tendencję do zwiększania się wraz z wiekiem.


Z aktualnych badań epidemiologicznych wynika, że co drugi, trzeci Polak ma nieprawidłowe ciśnienie krwi. Tylko ok. 30-50% osób zdaje sobie z tego sprawę, a prawie połowa widząc o nadciśnieniu nie leczy go lub robi to nieskutecznie. Jedynie u niewielkiego odsetka chorych, nadciśnienie jest dobrze kontrolowane. Wysokiemu ciśnieniu krwi można jednak zapobiegać. 

Ostatecznym celem kampanii prowadzonej w ramach Światowego Dnia Zdrowia 2013 jest zmniejszenie zawałów serca i udarów mózgu, przez:

  • podniesienie świadomości społeczeństwa na temat przyczyn i skutków nadciśnienia tętniczego,
  • edukacja zdrowotna w zakresie zapobiegania wysokiemu ciśnieniu krwi i jego powikłaniom,
  • zachęcenie osób dorosłych do regularnej kontroli swojego ciśnienia krwi i stosowania się do zaleceńlekarza,
  • zachęcenie władz krajowych i lokalnych, aby utworzyć warunki sprzyjające prozdrowotnymzachowaniom.

Nadciśnienie tętnicze może dotyczyć każdego z nas

O wysokim lub podwyższonym ciśnieniu krwi, czyli o nadciśnieniu tętniczym mówimy wówczas, gdy ciśnienie tętnicze w kilkakrotnych pomiarach przekracza wartości uznane za prawidłowe. Zgodnie z aktualnymi zaleceniami przyjętymi przez Światową Organizację Zdrowia wartość ciśnienie krwi 140/90 mmHg stanowi granicę między ciśnieniem prawidłowym (norma: < 130/85 mmHg) a podwyższonym. Nadciśnienie tętnicze,oznacza wzrost wartości ciśnienia ponad 140/90 mmHg niezależnie od wieku pacjenta, potwierdzone kilkoma pomiarami. Najnowsza klasyfikacja wprowadza także wartość ciśnienia optymalnego, tj. 120/80 mmHg.

Najważniejsze informacje:

Ø      Zawały serca i udary mózgu są głównymi przyczynami zgonów na całym świecie. Możesz im jednak zapobiec.

Ø      Możesz się chronić przed zawałami serca i udarami mózgu inwestując trochę swojego czasu i wysiłku.

Ø      Palenie tytoniu, niezdrowa dieta oraz brak aktywności fizycznej są głównymi czynnikami ryzyka wystąpienia zawałów serca i udarów mózgu.

Ø      Rzucając palenie, zmniejszasz ryzyko zawałów serca lub udarów mózgu już od pierwszego dnia zaprzestania palenia. Ogranicz również spożycie alkoholu.

Ø      Zwiększając swoją aktywności fizycznej trwającą, co najmniej 30 minut dziennie, możesz zmniejszyć ryzyko zawałów serca i udarów mózgu. Wypoczywaj aktywnie.

Ø      Jedząc co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie, ograniczając sól co najmniej 1 łyżeczki oraz zmniejszając ilość tłuszczu w diecie, możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału serca i lub udaru mózgu.

Ø      Wysokie ciśnienie krwi często nie daje żadnych objawów, ale może wywołać nagły udar mózgu lub zawał serca. Dlatego kontroluj swoje ciśnienie krwi regularnie. Pomiar ciśnienie jest szybki i bezbolesny.

Ø      Cukrzyca zwiększa ryzyko ataku serca i udaru mózgu. Jeśli chorujesz na cukrzycę, kontroluj swoje ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi, aby zmniejszyć to ryzyko.

Ø      Nadmierna masa ciała zwiększa ryzyko zawałów serca i udarów mózgu. Aby utrzymać prawidłową masę ciała, utrzymaj umiarkowaną, regularną aktywność fizyczną i odżywiaj się zdrowo.

Ø      Zawały serca i udary mózgu pojawiają się nagle i mogą być śmiertelne, jeśli nie zostanie udzielona natychmiastowa pomoc lekarska.

Ø      Unikaj stresu.Jeśli przestrzegasz tych wszystkich rzeczy i mimo to twoje ciśnienie nadal jest wysokie, twój lekarz może przepisać ci leki. Farmakoterapia pomaga obniżyć ciśnienie krwi i utrzymać prawidłowym poziomie.Systematyczne i dokładne pomiary ciśnienia krwi zapewniają osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze poczucie bezpieczeństwa. Regularnie kontrolując nadciśnienie, wspomagasz jego leczenie.

Raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) „Avoiding Heart Attacks and Strokes - don't be a victim protect yuorself".Wytyczne JNC VI, WHO/ISH, Arch. Int. Med. 1997, J. Hypertension 1999

 

 na temat tegorocznej akcji -kliknij

 

Światowy Dzień Zdrowia

Serce dla większości ludzi jest symbolem miłości i uczucia. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy jaką pracę wykonuje ono podczas całego dnia. Serce musi pracować bez przerwy przez całe życie. A my w tym czasie często zatruwamy je nikotyną, objadamy się niezdrowa żywnością, nie umiemy poradzić sobie ze stresem czy tez nie uprawiamy żadnej aktywności fizycznej.

Jak co roku 7 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia z okazji rocznicy powstania WHO. W tym roku tematem przewodnim jest nadciśnienie tętnicze.

Co to jest nadciśnienie tętnicze?

Nadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, która charakteryzuje się stale podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi. Nadciśnienie tętnicze powoduje przyspieszone uszkodzenie naczyń krwionośnych, doprowadzając do rozwoju miażdżycy tętnic, co w konsekwencji prowadzi do zawału serca lub udaru mózgu. Skuteczne leczenie nadciśnienia zapobiega tym powikłaniom.

Jaka jest częstotliwość zachorowań w naszym kraju?

Z danych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego wynika, że z powodu zawału serca umiera codziennie w naszym kraju ok. 100 osób.

Stwierdzono, że choroby serca i naczyń to przyczyna około połowy zgonów w Polsce (ok. 48% zgonów w 2010 roku) a przedwczesna umieralność poniżej 65 roku życia należy do najwyższych w Europie.



przeczytaj koniecznie wiadomości ze strony:

http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/l_podst_inf__o__syt_demograficznej_2011.pdf

 


Jakie jest prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi?


Prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi wynosi 120/80 mmHg. Pozostałe wartości ciśnienia zostały zlokalizowane w tabeli poniżej :

Źródło: http://www.nadcisnienietetnicze.pl/dla_lekarzy/zalecenia_i_standardy/zalecenia_esh/definicja_i_klasyfikacja


Co powoduje nadciśnienie tętnicze?


Do czynników powodujących nadciśnienie zalicza się:


 dietę wysokoenergetyczną bogatą w tłuszcze nasycone
 nadmierne spożycie soli
 alkohol
 palenie papierosów
 niskie spożycie owoców i warzyw
 małą aktywność fizyczną
 nadciśnienie związane jest także z chorobami tarczycy, nerek, nadnerczy i cukrzycą

Na co powinniśmy zwracać uwagę, nawet jeśli czujemy się dobrze?

Do tych niepokojących symptomów należą:


 bóle i zawroty głowy
 ogólne osłabienie i rozbicie
 nudności
 wymioty
 kołatanie serca
 krwawienie z nosa
 nadmierna potliwość
 pobudliwość i zaburzenia snu


Jak wygląda wizyta u lekarza?


Jeśli odczujemy powyższe objawy powinniśmy udać się do lekarza rodzinnego w celu zdiagnozowania choroby. Lekarz przeprowadzi wywiad, w czasie którego spyta nas o samopoczucie, objawy towarzyszące chorobie, czas ich trwania oraz o występowanie nadciśnienia w rodzinie. Zmierzy także ciśnienie krwi. W czasie badania można spodziewać się pomiaru wagi oraz wzrostu, które pomogą lekarzowi obliczyć wskaźnik masy ciała (BMI).
Jak zmierzyć sobie ciśnienie tętnicze w domu?

Do tego celu stosujemy automatyczne aparaty z mankietem zakładanym na ramię lub nadgarstek .

Wynik będzie prawidłowy jeśli będziemy przestrzegać kilku prostych zasad:


 pomiar przeprowadza się po krótkim odpoczynku
 pomiar wykonuje się w pozycji siedzącej
 mankiet założony na ramieniu powinien znajdować się na wysokości serca
 optymalna liczba pomiarów to 2 pomiary rano i 2 wieczorem
 pomiary można zapisywać w zeszycie, aby pokazać je lekarzowi przy najbliższej wizycie

Jak walczyć z nadciśnieniem tętniczym?


Aby zapobiec nadciśnieniu stosuj się do 10 zdrowotnych wskazówek:


1. Dbaj o prawidłową dietę, która powinna być bogata w produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, oleje roślinne, ryby morskie oraz chude mięso np. kurczak, indyk
2. Nie pal papierosów ( palenie tytoniu sprzyja zawałom serca)
3. Ogranicz picie alkoholu (alkohol uszkadza naczynia krwionośne)
4. Zachowaj prawidłową masę ciała, aby uniknąć odkładania się tłuszczu w organizmie
5. Pamiętaj o aktywności fizycznej (ćwiczenia 3 razy w tygodniu, przez co najmniej 30 minut, z tętnem do 130 uderzeń na minutę)
6. Kontroluj swoje ciśnienie ( prawidłowe ciśnienie to 120/80 mmHg)
7. Kontroluj poziom cholesterolu (prawidłowy poziom cholesterolu nie powinien być wyższy niż 200 mg/dl)
8. Kontroluj poziom cukru we krwi (prawidłowy poziom glukozy na czczo nie powinien przekraczać 100 mg/dl)
9. Znajdź sposób radzenia sobie ze stresem (relaks, spacer, sport, rozmawiaj o swoich problemach z bliskimi)
10. Nie nadużywaj leków (czytaj uważnie ulotki dołączone do lekarstw)

Adresy stron internetowych, na których znajdują się  informacje w tym temacie :

www.nadcisnienie.mp.pl

www.cisnienienazycie.pl

www.polskieserce.pl

www.izz.waw.pl

hk


Kategoria: OCHRONA ZDROWIA
Nawigacja: Główna > Aktualności > 2013 > 03 > 26

Pogoda

()
Temp: °C
Wiatr: km/h
Prognoza na noc:
Temp: °C,
Wiatr: km/h

Szczegóły (ICM)
Ostrzeżenia pogodowe

WYBORY SAMORZĄDOWE

e-ADMINISTRACJA

BIP Urzędu Gminy Kozy

RADA GMINY - aktualności

INWESTYCJE GMINNE

BEZPIECZEŃSTWO

sprawy porządku w Gminie

ROLNICTWO

OCHRONA ZDROWIA

SPORT i REKREACJA

POMOC SPOŁECZNA

OŚWIATA

KULTURA

Współpraca z NGO

PARAFIE w Kozach

Konsultacje społeczne

Projekty z UE

Polecamy

Poznaj Kozy

>>> Archiwum stron <<<


Logo Kino Marzenie


Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, na którym zostaje udostępniona informacja publiczna.
Pokaż zawartość


Związek Powiatów Polskich
Logo Euroregionu Beskidy


stat4ustat4u